Hoppa till innehåll

Caroline håller Sverige rullande med DHL

dhl women

Caroline Saastamoinen styr sin 24 meter långa lastbil genom ett vintervitt Sverige. Vi följde med henne under en arbetsdag bakom ratten.

 

Det är en iskall morgon i Sundsvall, minus sju grader. Snön ligger som ett täcke över marken, solen strålar och Caroline Saastamoinen är på gott humör när hon anländer till DHL Freight-terminalen. Ute på gårdsplanen står den 24 meter långa DHL-lastbilen hon ska köra i dag – gul och röd, biogasdriven och glittrande av frost. 

dhl women

Caroline, eller ”Carro som kollegorna säger, har varit chaufför i tio år – de två senaste på DHL Freight. I dag har hon flera upphämtningar på schemat. På terminalen i Sundsvall jobbar ett trettiotal förare, Totalt kör 32 DHL-lastbilar ut från terminalen varje dag – på väg för att hämta och lämna gods i hela regionen, både norrut och söderut. 

Säkerhet först

Innan Caroline ger sig ut på vägarna gör hon som alltid en noggrann kontroll av fordonet. Hon börjar med att kontrollera däcktrycket och knackar med en hammare på varje däck. ”Om trycket är lågt hörs det direkt på ljudet”, förklarar hon. Sedan kontrollerar hon oljenivån, spolarvätskan, draget och bromsarna, samt handtagen på dörrarna. Allt är i sin ordning. Det är en kontroll hon gör varje dag – och den är extra viktig under den vintern. När temperaturen ofta sjunker till tvåsiffriga minusgrader och vägarna är täckta av is och snö, ställs stora krav på både fordon och förare. 

När kontrollen är klar klättrar Caroline uppför de fyra branta stegen till förarhytten. Härifrån har hon god sikt tack vare den höga sittpositionen. Ett system av speglar på båda sidor av lastbilen gör att hon ser allt – även det som sker precis intill fordonet. Innan hon startar motorn sätter hon in sitt förarkort i en enhet som registrerar hennes körtider och längden på pauserna. Sedan måste hon ta ett alkoholtest. 

När det är avklarat vrider hon om nyckeln och kör iväg. Lastbilen rullar majestätiskt ut från gårdsplanen mot första stoppet på Carolines rutt. Vägarna är hala på vissa ställen och hon måste vara uppmärksam. ”Jag kör alltid försiktigt”, säger hon. ”Med en så här stor lastbil har jag ett ansvar att se till att inget händer – varken med mig, godset eller andra trafikanter.” 

dhl women

Kunder längs vägen 

Carolines kunder finns alltid i och runt Sundsvall. Hon kör inte de längre sträckorna längre norr- eller söderut. ”Det är perfekt”, säger Caroline, ”för då kan jag lämna min tvåårige son på förskolan och vara hemma igen på eftermiddagen.”

Dagens första stopp är palltillverkaren TomPall. Caroline parkerar på gårdsplanen, hoppar ner och öppnar dörrarna till lastbil och släp. TomPalls truckförare börjar lasta pallar med millimeterprecision. Trots kylan väntar Caroline i närheten tills han är klar. ”Jag står alltid kvar medan kunden lastar godset. De kan behöva min hjälp, och jag måste se till att allt är i sin ordning”, säger hon. 

Snart är hon tillbaka bakom ratten och styr det långa fordonet vidare genom Sveriges vintriga landskap. Hos dagens andra kund väntar ett speciellt fraktuppdrag – en mobil värmeenhet monterad på släp från maskinuthyrningsfirman Skanska Rental AB. Den här gången måste Caroline hjälpa till. Hon kliver in i släpet och spänner fast värmaren med spännband. Sedan vänder hon sig till Dan Bergkvist på Skanska Rental och ber honom berätta hur hon på bästa sätt senare ska lossa värmaren för att undvika skador. 

Caroline ligger alltid ett steg före. Det bekräftar också Bergkvist: ”Carro är alltid trevlig och flexibel. Om vi har glömt något är det bara att ringa DHL – om hon eller någon annan förare i närheten har plats i bilen kommer de och hämtar upp det. Det är toppen!”

dhl women

Drömjobbet

Det är just sådana stunder Caroline gillar med jobbet. ”Jag tycker om att träffa många olika människor, se nya saker, vara ute mycket – och känna friheten på vägarna”, säger hon. ”Det är kul när kunderna känner igen en och saknar en när man inte jobbar. I kundernas ögon är det vi chaufförer som är DHL.” 

I många länder är kvinnliga lastbilschaufförer fortfarande sällsynta. Yrket är fortfarande mansdominerat. Men i Sverige blir det allt vanligare med kvinnor bakom ratten – inte minst tack vare att arbetsgivare som DHL jobbar aktivt med att lyfta fram yrket. På terminalen i Sundsvall är flera av de 30 chaufförerna kvinnor.

dhl women

Stark teamkänsla

När hon har hämtat upp allt gods som står på dagens schema kör Caroline tillbaka till terminalen. Resten av teamet är fortfarande ute på vägarna. ”Vi lossar alltid allting först och bestämmer sedan tillsammans vilket gods som ska vidare med vilken lastbil.” Förarna är ett sammansvetsat team med stark laganda. ”Jag har verkligen fantastiska kollegor”, säger Caroline. ”När något inte går som planerat är det tack vare dem som dagen ändå blir bra. De är mer än kollegor – de är vänner.” 

 

Text: Laura Lehnen, Foto: Rania Rönntoft