Hoppa till innehåll

Europas hårdast arbetande ellastbil?

Från Malmö till Göteborg och tillbaka. Och sen från Malmö till Emmaboda och tillbaka. Med 100 mil per dygn är det förmodligen Europas hårdast arbetande lastbil. Och den går helt på el. Möt WeLink Express Mercedes Benz eActros 600 som jobbar dubbel heltid för DHL Freight.

Klockan är 06.00 en blöt novembermorgon när arbetsdagen börjar. Då hämtas lastbilen från laddstationen i Malmö av dagens första förare, Samir Shabanoski. Han kör först till Malmö hamn för att hämta en trailer och sedan bär det av 23 mil till småländska Emmaboda för det 36 ton tunga ekipaget. Där lossar och lastas bilen full på nytt och Samir kör sen hemåt med ett kort laddstopp i Kristianstad för energipåfyllning på vägen hem. För Samir är detta den första ellastbilen han kör.

Det var en ganska stor förändring i början, men en positiv sådan. Ellastbilen är tystare, smidigare att köra och känns modern. Jag behövde lite tid att vänja mig vid laddningen och planeringen av körsträckorna, men nu efter sex månaders körning fungerar det väldigt bra när man kommit in i det, säger Samir Shabanoski 

 

När han är tillbaka i Malmö ställer han av trailern i hamnen för vidare transport ut i Europa. Samir kör sen tillbaka till laddstationen där han är klar för dagen vid 15.00. Men lastbilen arbetar vidare.  

Knappt två timmar senare hämtas den fulladdad av nästa förare som kör till DHL Freights terminal i Malmö för att koppla på både link och fullastad trailer för en total längd på 25,25 meter och en vikt på 40 ton.  Den åker då till Göteborg, en sträcka på nästan 30 mil. Bilen lossas och lastas på nytt vid DHLs terminal och sen får föraren en rast och lastbilen laddas kort för ny energi som räcker för att ta sig hem till Malmö med god marginal. Arbetsdagen är slut ca kl 03:30 och bilen har då rullat ganska precis 100  mil och tillbringat upp emot 20 timmar fullt lastad på väg under det gångna dygnet.  

En genomsnittlig lastbil hos DHL kör cirka 70-80 mil/dag. Motsvarande ellastbil kostar mer än 2-3 gånger så mycket som en dieselbil, kräver speciell snabb laddning och har tidigare inte kunna köra lika långt som en dieselbil. För att kunna gå över till eldrift krävs därför att många olika komponenter klaffar, dels att det måste finnas en lastbil med tillräcklig räckvidd, men framför allt krävs logistiskt finlir och gott samarbete för att få ihop kalkylerna. Något som äntligen blivit verklighet.  

När alla har ett gemensamt mål att minska de fossila utsläppen utan att tumma på service eller långsiktig ekonomisk hållbarhet kan man flytta fram positionerna på det här sättet. Gott samarbete med åkeriet WeLink har gjort att vi tillsammans har kunnat lösa de logistiska knutar som finns för att kunna nyttja bilen så mycket som krävs för att få ihop kalkylerna för alla inblandade, säger Martin Jelvestam, Line Haul Manager Domestic, DHL Freight Sverige.  

 

Bilen har köpts in av åkeriet WLX WeLink Express i Malmö som kör för DHL Freight. Guner Ismail är åkeriets ägare. 

Jag ville inte hoppa på elektrifieringståget förrän tekniken kommit så långt att det går att få ihop en hållbar ekonomi. Jag vill inte vara beroende av tillfälliga bidrag eller subventioner utan uppdraget ska kunna stå på egna ben. Det var ett stort steg att köpa in och testa den här lastbilen och vårt mål har alltid varit att använda fordonet på samma vis som vi använder våra dieselfordon och köra den i två skift. Nu har vi kört den i full trafik sedan april i år och den levererar enligt förväntan och ekonomiskt till och med bättre, säger Guner Ismail. 

Och vad säger chaufförerna? Gillar de omställningen till eldriven lastbil?  

Det känns väldigt bra att köra den här lastbilen! Den är stark, bekväm och tyst, vilket gör körningen mer avslappnad. Jag gillar också att den är miljövänlig och att man bidrar till en mer hållbar transportlösning, säger Samir Shabanoski.

Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork – helt tyst oavsett last. Dessutom slipper de allt med oljor och diesel, berättar Guner Ismail. 

Lastbilen i siffror

Nyttjande: 100 mil/dygn, 5 dagar/vecka 

Typ av leveranser: Kör importerade varor till kund i Emmaboda, levererar varor från kund för vidare distribution samt kör pallgods och paket mellan DHLs terminaler.  

Räckvidd: Upp till 500 km 

Utnyttjningsbar batterikapacitet : 600 kWh, 3 batterier 

Totalvikt/maximal sammanlagd bruttovikt : 44 000 kg 

Max kapacitet/lastvikt: ~32 700 kg 

Ålder: Varit i bruk sedan april 2025 

Ägare: WLX WeLink Express 

Kör för: DHL Freight Sverige