Solpaneler på lastbilstak minskar bränsleförbrukningen
DHL Freight utforskar alla möjligheter att minska utsläppen. Redan idag har vi reducerat de klimatpåverkande utsläppen tack vare allt fler el- och biobränslefordon. Nu har vi tagit ytterligare ett steg och installerat solpaneler på tio lastbilar i ett pilotprojekt tillsammans med danska företaget Green Energy.
Just nu genomför vi pilotprojektet där tio lastbilar över hela Sverige har utrustats med solpanaler. Det är ett test där vi under ett år ska mäta hur mycket solenergi kan minska bränsleförbrukningen hos tung trafik.
För att nå våra klimatmål måste vi hela tiden testa nya innovationer som kan bidra till ytterligare framsteg, säger Ylva Öhrnell, Head of Sustainability, DHL Freight Sverige.
Solpanelerna testas från Luleå i norr till Helsingborg i söder – regioner med vitt skilda förutsättningar för solenergi.
Lastbilarna i testet har redan ett lägre klimatavtryck eftersom de drivs med biobränslen som HVO och biogas. Elen från solpanelerna går direkt in i motorns batteri och driver baklyft- och kylanläggning. Detta minskar belastningen på generatorn, vilket i sin tur minskar den totala bränsleförbrukningen.

Tekniken och materialen för solceller har utvecklats under många år och detta är en mycket tunn solcellspanel i ett nytt material som ska fungera trots de tuffa förhållanden som råder på vägarna. Vi följer testet med stort intresse och hoppas kunna använda den här tekniken för att minska bränsleförbrukningen, säger Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight
Lastbilarnas bränsleförbrukning övervakas noga och följs upp under hela testperioden. Testet följer hur mycket solenergi som genereras i de olika geografiska delarna av Sverige, exempelvis hur midnattsolen och den mörka perioden på vintern i norra Sverige påverkar resultatet.
I den här piloten bygger vi vidare på positiva resultat från dieselfordon där våra solpaneler har minskat bränsleförbrukningen och motsvarande utsläpp med 4-7%. Tillsammans med DHL Freight Sverige ser vi fram emot att kunna mäta resultat i transporter med alternativa bränslen, säger Anders Mikkelsen från Green Energy.
Tekniken är en sk CIGS-teknik med tunna solpaneler som kan anpassas exakt efter utrymmet på lastbilens tak, vilket garanterar optimala förutsättningar för att ta tillvara solenergi utan att kompromissa med fordonets aerodynamik. Elen går rakt in i fordonets batteri och kan tas tillvara.