Hoppa till innehåll

Så blir logistiken en motor för tillväxt:
”Stärker både varumärket och lönsamheten”

Geopolitisk oro, tullkrig och nya handelsmönster pressar svenska företag. I en föränderlig värld blir logistiken en nyckel till både tillväxt och lönsamhet. 

 

Logistiken är inte längre bara en stödfunktion – den bör vara en del av affärsstrategin, säger Mathias Krümmel, vd för DHL Freight i Sverige. 

Mathias Krümmel har under sina mer än 25 år i logistikbranschen sett hur logistikens roll förändrats dramatiskt de senaste åren. Tidigare handlade det om att få saker från A till B så billigt som möjligt men i dag är logistik en integrerad del av affärsstrategin. Rätt logistik skapar tillväxt, stärker varumärket och förbättrar lönsamheten.

Företag som inte väver in logistik i sin affärsmodell riskerar att fatta fel beslut. Då blir det lätt dyra lösningar, höga returgrader och missnöjda kunder. Vi uppmuntrar våra kunder att lyfta in logistiken i ledningsarbetet – från start.

Regionalisering en effekt av den nya globala verkligheten.

Världsläget fortsätter att vara osäkert och det är svårt för företag att sia om framtiden och göra rimliga prognoser. USA:s handelspolitik har skapat stora rörelser i världsekonomin. Alla besked om tullar har skapat ökad osäkerhet och förväntningar om minskad handel, vilket i sin tur har lett till kraftiga svängningar på börserna och påverkat valutakurser och räntenivåer.  

Denna globala instabilitet har satt fart på en ny utveckling: regionalisering. Företag vill ha bättre kontroll och mindre sårbarhet. Det handlar inte om att vända världen ryggen – men om att sprida risker, menar Krümmel.

Vi ser att fler företag väljer att flytta produktionen närmre sina slutmarknader. Det kan innebära att de minskar beroendet av Asien eller USA och i stället samarbetar med leverantörer i Europa.

DHL är både globala och lokala, med närvaro på 1 900 platser i Sverige och god kännedom om lokala förutsättningar – oavsett om kunden finns i Borlänge eller Bratislava. DHL:s globala nätverk gör det möjligt att ställa om snabbt. Vi erbjuder lösningar för alla transportslag – väg, sjö, tåg och flyg – och finns redan på plats, oavsett var kunderna vill växa.  

Snabba omställningar måste reflekteras i logistiken.

Under den senaste tiden har DHL märkt av en ökad efterfrågan hos kunder för strategisk rådgivning kring logistik. När spelplanen ändras behöver kunderna hjälp att tänka om. 

Det kan exempelvis handla om att hantera nya tullregler, optimera fraktsätt eller bygga nya flöden till USA – där man kan slippa tull på varje enskild sändning genom smart bulkhantering. 

– Vi bygger effektiva och skalbara leveranskedjor som gör företag konkurrenskraftiga – globalt och regionalt. Oavsett om det handlar om en mindre e-handlare eller ett storbolag med komplex logistik, kan vi vara med från början så att företaget undviker onödiga misstag. När logistik integreras i affärsstrategin kan den bli ett av företagets starkaste tillgångar. Det är så vi gör logistik till en motor för tillväxt – inte bara en kostnad. 

dhl women

Transporter i Sverige och världen

Ta den globala kraften hos DHL. Lägg till den lokala expertisen från noggrant utvalda europeiska leveranspartners. Där har du en internationell leveranstjänst som är så enkel att hantera att du till och med kan göra det från din mobil. 

 

  • Länder: Verksam i över 220 länder.

  • Terminaler: Över 200  terminaler och lager globalt, varav 25 terminaler i Sverige.

  • Anställda: Över 600 000 medarbetare globalt.

  • Tjänster: Internationell frakt, väg- och järnvägstransporter i Europa, tulltjänster, tredjepartslogistik (3PL) och e-handelslösningar.

  • Fordon: Cirka 120 000 fordon globalt, varav 2 800 fordon i Sverige,
    inklusive alternativa bränslefordon som el- och gasdrivna enheter.